Fred Beumer
Fred BeumerInzetbaarheidscoach

Fred Beumer – Inzetbaarheidscoach

Ik ben al langer betrokken bij Basis Arbodienst en ga mij nu onder andere bezighouden met inzetbaarheid van werknemers en frequent verzuim. Dat heeft voor ons een hele duidelijke focus, omdat het helpt bij het inzichtelijk maken van problemen waar werknemers in hun loopbaan tegenaan lopen, waardoor ze minder goed in hun vel kunnen zitten. Onze overtuiging is dat het bespreekbaar maken je werknemer helpt, erger voorkomt en zaken oplost.

Ik heb een ruime ervaring met het coachen van werknemers die het qua energie, motivatie en veerkracht moeilijk hebben. Dat doe ik vanuit de aandachtsgebieden stress & burn-out, -loopbaan en vitaliteitscoach. Die kennis en ervaring ga ik inzetten in mijn rol als inzetbaarheidscoach.

Mijn werkgebied is voornamelijk de regio Arnhem, Nijmegen en Apeldoorn.

Wat is frequent verzuim?

De meldingsfrequentie bij verzuim in Nederland ligt rond de één keer per jaar. Dit betekent dus dat medewerkers gemiddeld één keer per jaar ziek zijn. Een hogere meldingsfrequentie leidt uiteindelijk bijna altijd tot langdurige uitval. Dat komt omdat er vaak sprake is van een onderliggend (medisch) probleem dat telkens terugkomt en waar onvoldoende aandacht voor is. Het wordt ook zelden goed besproken. Van frequent verzuim spreken we bij een derde ziekmelding binnen een jaar.

Frequent verzuim gaat niet om de aard van de klachten, maar om de inzetbaarheid van de medewerker. Het regelmatig ziekmelden. Frequent verzuim is deels beïnvloedbaar. De meeste frequent verzuimers zijn zich niet bewust van de gevolgen van hun ziekmelding. Daarom is het belangrijk om te kijken naar oorzaken, en te helpen waar dat kan. Het bespreekbaar te maken, afspraken te maken en deze schriftelijk vast te leggen.

Wat doet onze inzetbaarheidscoach?

De meeste werknemers vinden het lastig om met hun leidinggevende in gesprek te gaan over hun inzetbaarheid en verzuim. De leidinggevende staat daarvoor te dichtbij. Het kan bovendien komen doordat een sfeer van veiligheid en vertrouwen ontbreekt.

Leidinggevenden nemen ook niet altijd de tijd voor een goed gesprek. Geen wonder, iedereen is druk en er is nog meer te doen. Toch is het belangrijk om over inzetbaarheid en verzuim in gesprek te gaan. Voor je medewerker maar vooral voor jezelf. Bovendien is het een goed signaal naar collega’s, jij zit hier bovenop als werkgever, helpt je werknemer graag goed en zo snel mogelijk. Dat doe je om je werknemer te helpen maar ook ter voorkoming van (langdurige) uitval.

Als een werknemer vaker uitvalt en er sprake is van frequent verzuim, schakelen wij daarom bij voorkeur onze inzetbaarheidscoach in. Hij gaat aan de hand van een door hem ontwikkeld instrument met de werknemer in gesprek. En  stelt samen met de werknemer een plan van aanpak op. In dat plan van aanpak wordt gekeken naar de mogelijkheden om de inzetbaarheid van de werknemer te verbeteren. Er worden heldere afspraken vastgelegd in een verbetertraject, en een termijn gesteld binnen welke het tot verbetering moet leiden. En er worden afspraken gemaakt wat de mogelijkheden zijn als er geen verbetering optreedt.

Beleid rond inzetbaarheid zorgt voor duidelijkheid en perspectief. En het leidt tot gezondere, meer productieve en betrokken werknemers die met plezier aan het werk zijn

Neem contact op!

Wil jij stappen maken in de inzetbaarheid van je werknemers? Heb jij te maken met frequent verzuim en wil je dat we je daarbij helpen? Vul dan het contactformulier in, mail naar info@basisarbodienst.nl of bel naar 085-4835804.