Wat is psychosociale arbeidsbelasting (PSA)?

De Arbowet is er duidelijk over, een werkgever is verplicht psychosociale arbeidsbelasting (PSA) binnen het bedrijf te beperken of te voorkomen.

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) is al jaren een van de belangrijkste arbeidsrisico’s, en dat lijkt in deze tijd alleen maar erger te worden. Steeds vaker zijn misstanden op de werkvloer voorpagina nieuws.

Welke zaken vallen onder psychosociale arbeidsbelasting (PSA)?

Onder PSA vallen alle factoren die stress op het werk kunnen veroorzaken, zoals:

  • Agressie
  • Discriminatie
  • Pesten
  • Seksuele intimidatie
  • Werkdruk

PSA beleid opstellen

Omstandigheden op het werk of thuis, of een combinatie hiervan, kunnen ervoor zorgen dat een werknemer tijdelijk niet (geheel) in staat is te werken. Als de werkgever er onvoldoende of geen rekening mee houdt of er geen begrip voor kan opbrengen kan dit leiden tot psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Om dit te voorkomen zouden er goede afspraken gemaakt moeten worden om de werknemer te ondersteunen.

Het opstellen van een PSA-beleid zorgt ervoor dat iedereen weet hoe de omgangsvormen zijn binnen het bedrijf, en leidinggevenden weten hoe ze moeten handelen. Kortom, goede en duidelijke afspraken.

Wat wordt er vastgelegd over het PSA-beleid?

Het is dus belangrijk dat werknemers weten hoe ze respectvol met elkaar omgaan en bij wie ze terecht kunnen als ze te veel werkdruk ervaren of niet lekker in hun vel zitten. En het is belangrijk om regels daarover vast te leggen. Niet alleen vanwege de wettelijke verplichtingen maar ook om duidelijkheid te scheppen. Weten je werknemers bijvoorbeeld bij wie ze ongewenst gedrag moeten melden? En wat als een van uw werknemers een probleem krijgt met een collega, bij wie kunnen ze dan terecht? In een PSA-beleid leg je dat soort afspraken vast.

Vertrouwenspersoon

Vanaf  1 januari 2024 zijn alle werkgevers met meer dan 10 werknemers verplicht om een interne of externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Een belangrijk onderdeel van een PSA beleid. Onze vertrouwenspersonen zijn Chiene Hulst en Frits Prisse. Een vertrouwenspersoon is een belangrijke schakel waar werknemers die met vormen van ongewenst gedrag te maken krijgen binnen het bedrijf, zich (anoniem) kunnen melden.

De vertrouwenspersoon van Basis Arbodienst kan als externe vertrouwenspersoon worden ingezet, maar het is ook mogelijk een praktische training te verzorgen voor (aankomende) interne vertrouwenspersonen binnen het bedrijf.

Hulp van een vertrouwenspersoon

Basis Arbodienst heeft de toegang tot onze vertrouwenspersonen standaard opgenomen in de overeenkomst met de klant. Daar hoef je je dus geen zorgen meer over te maken. Wil je meer weten over PSA beleid, het opnemen daarvan in het huisreglement en/of het inzetten van een vertrouwenspersoon? Neem dan contact op met Basis Arbodienst.

Publicatie bijgewerkt 11 februari 2025