Waarom een huisbezoek zieke werknemer?
Waarschijnlijk herken je dit wel. Je werknemer meldt zich ziek, maar dat doet hij vaker en soms heb je het vervelende gevoel dat hij helemaal niet zo ziek is als hij zich voordoet. Je vraagt je af of je werknemer echt ziek is, of eigenlijk gewoon een dagje vrij wil. Dan kan de behoefte bestaan om de arbodienst te vragen een huisbezoek af te leggen bij de werknemer.
Wanneer is een huisbezoek nuttig?
Je moet er als werkgever voor zorgen dat je werknemers weten wat ze moeten doen als ze ziek zijn. En ook waar ze zich aan moeten houden als ze ziek zijn. Dat leg je vast in een goed verzuimreglement. Dat reglement reik je uit aan een werknemer bij indiensttreding, en je zorgt ervoor dat het beschikbaar is voor een werknemer om in te zien. In zo’n reglement is opgenomen op welke tijden je wilt dat een zieke werknemer thuis bereikbaar en beschikbaar is. En dat de werknemer een mogelijke controle van de arbodienst kan verwachten en thuis moet blijven om die controle mogelijk te maken. In de regel is dat tijdens de tijd dat de werknemer normaal gesproken aan het werk zou zijn. Als hij niet thuis kan zijn hoort de werknemer dat telkens aan je door te geven.
Thuis bij een huisbezoek
Als een werknemer thuis is bij een huisbezoek zorgen wij ervoor dat we een goed gesprek met de werknemer aangaan. Wij kunnen niet beoordelen of iemand ziek of niet ziek is. Maar juist omdat je iemand treft in zijn sociale omgeving kun je de gelegenheid gebruiken om bijvoorbeeld te achterhalen waarom iemand regelmatig ziek is, vaker dan gemiddeld.
Niet zelden komt het voor dat er een achterliggende oorzaak is, en de werknemer moeite heeft om dat te bespreken. Een huisbezoek kan daardoor waardevolle informatie opleveren en ervoor zorgen dat een werknemer in de toekomst minder verzuimd.
Oorzaak bespreken met de werkgever
Er zal dan worden gevraagd aan de werknemer om een en ander zelf met de werkgever te bespreken. Of als hij dat moeilijk vind vragen wij toestemming op het met de werkgever te bespreken. Uiteindelijk is een huisbezoek altijd oplossingsgericht.
Niet thuis bij een huisbezoek?
Als wij een huisbezoek afleggen stellen we vast of je werknemer thuis is of niet thuis.
Wanneer bij een huisbezoek blijkt dat de werknemer niet thuis is, heeft de werknemer niet voldaan aan een redelijk voorschrift van de werkgever. Daarmee is het de werkgever onmogelijk gemaakt om te beoordelen of de werknemer terecht loon doorbetaald krijgt tijdens ziekte.
Wij laten een kaartje ‘geen gehoor/niet huis’ achter met het verzoek aan de werknemer om contact met ons op te nemen.
Zodra de werknemer contact opneemt kan worden vastgesteld of er mogelijke vervolgstappen moeten worden ondernomen, en welke.
Wat als de werknemer geen contact opneemt na een huisbezoek?
Laat een werknemer niets van zich horen, dan kan een werkgever de werknemer een aangetekende brief sturen naar de zieke werknemer waarin hij hem op de hoogte brengt dat zijn loon is opgeschort, omdat er niet beoordeeld kan worden of hij ziek is en recht heeft op loondoorbetaling. En waarin hij wordt verzocht contact op te nemen met de werkgever. Hiermee wordt de verantwoordelijkheid bij de werknemer gelegd. De werknemer moet alsnog contact met zijn werkgever moeten opnemen, wil hij aanspraak gaan maken op loondoorbetaling.
De brief voorkomt de situatie waarin je als werkgever achter je werknemer aan moet aanbellen. Het telefoongesprek is tevens een mooie gelegenheid om de zieke werknemer te vragen wanneer hij verwacht weer hersteld te zijn.
Wil jij een huisbezoek bij een zieke werknemer?
Als jij wilt dat wij een huisbezoek brengen aan een zieke werknemer, neem dan snel contact met ons op. Check voor de zekerheid wel even of je bedrijf in de regio is gevestigd waar wij onze diensten leveren.