De rol van de bedrijfsarts en de behandelaren bij ziekte

Een medewerker die zich ziek meldt wordt beoordeeld door de bedrijfsarts bij ziekte. Maar wat als de zieke medewerker geeft aan dat hij niet mag werken van zijn fysiotherapeut, specialist of huisarts? Dan volgt er vaak een lastige discussie. Dat komt doordat de rol van de bedrijfsarts en de behandelaren bij ziekte verschilt.

Want hoe belangrijk de eigen behandelaar voor de zieke werknemer ook is, het is de bedrijfsarts die beoordeelt of een medewerker ziek is en die adviezen geeft me betrekking tot de arbeidsmogelijkheden.

Rol van de bedrijfsarts is doorslaggevend

Of een medewerker in staat is zijn eigen werk of ander passend werk te verrichten is aan het oordeel van de bedrijfsarts. Hierin houdt de bedrijfsarts natuurlijk rekening met beperkingen die de medewerker eventueel heeft, tijdelijk of permanent. Daarnaast heeft de bedrijfsarts een adviserende rol. Hij kan jou en je medewerker advies geven over hoe je re-integratie aanpakt of een advies over de werkhervatting geven.

Huisarts of bedrijfsarts?

Als de bedrijfsarts en de huisarts een andere visie hebben op de arbeidsmogelijkheden voor de werknemer dan is het oordeel van de bedrijfsarts doorslaggevend. Een bedrijfsarts zal wel altijd de nodige medische informatie opvragen bij betrokken behandelaren van de medewerker. Dat kan een huisarts zijn, een specialist of een andere behandelaar zoals een fysiotherapeut.

Mede op basis van de input van de betrokken behandelaren bepaalt de bedrijfsarts zijn oordeel. Overigens moet de zieke medewerker een machtiging tekenen alvorens de informatie opgevraagd mag worden.

Wanneer de bedrijfsarts informatie opvraagt

Er zijn verschillende redenen waarom een bedrijfsarts informatie kan opvragen bij behandelaren van de medewerker. Om welke redenen zou een bedrijfsarts deze informatie nodig hebben?

  • Om tot een goed oordeel te komen
    In het maken van een zorgvuldige medische beoordeling is het van belang de juiste informatie te verzamelen voor een goede onderbouwing. Immers, de bepaling van de mate van arbeidsongeschiktheid en de nog mogelijke belastbaarheid van de medewerker moeten worden vastgesteld.
  • Het UWV vraagt erom
    In het beoordelingskader van de Wet Verbetering Poortwachter staat duidelijk aangegeven: ‘de bedrijfsarts dient na te gaan wat de resultaten zijn van onderzoeken en behandelingen door de curatieve sector’. Als dit niet in het dossier zit loop je kans op een loonsanctie na twee jaar ziekte.
  • Om een medisch oordeel waar conflict over is te onderbouwen
    Bij verschil van mening met je medewerker of deze wel of niet kan werken, speelt het oordeel van de bedrijfsarts altijd een belangrijke rol. Het oordeel of je medewerker wel of niet kan werken moet goed onderbouwd zijn. Het UWV of een kantonrechter zal vragen hoe de bedrijfsarts tot zijn oordeel is gekomen. Een standpunt van de bedrijfsarts dat wordt onderbouwd door informatie van de behandelaar of medisch specialist wordt als zorgvuldig gezien en maakt het oordeel sterker.
  • Bij een aanvraag voor een vervroegde WIA-uitkering (IVA)
    Als wordt vastgesteld dat je medewerker volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is, komt hij in aanmerking voor een IVA-uitkering. Soms kan al na 3 maanden ziekte de vervroegde IVA-uitkering worden aangevraagd. De uitkering wordt door het UWV niet toegekend als de duurzame arbeidsongeschiktheid niet onderbouwd kan worden met informatie van een medisch specialist.

Basis Arbodienst, aandacht voor jou!

Onze klanten kunnen je vertellen hoe Basis Arbodienst werkt en waarom zij daar zo tevreden over zijn. Natuurlijk kan het zijn dat je het niet eens bent met de beoordeling door of het advies van een bedrijfsarts. De meningsverschillen zijn bij Basis Arbodienst altijd bespreekbaar. Sterker nog, wij vinden positief kritisch naar de verslagen van de bedrijfsarts te kijken. En als zaken niet helemaal duidelijk zijn of je denkt ‘hier kan ik helemaal niks mee’, want dat komt soms voor, trek dan gewoon aan de bel.

Bij ons staat de aandacht voor jou en je werknemers centraal.

Ben jij niet helemaal tevreden over je arbodienst? Heb je dat met hen besproken en kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op met Basis Arbodienst! We verwelkomen je graag als nieuwe klant!