Waarom een vertrouwenspersoon?
Vanaf 1 januari 2024 zijn alle werkgevers met meer dan 10 werknemers verplicht om een interne of externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Een belangrijke schakel, waar werknemers die met vormen van ongewenst gedrag (psycho sociale arbeidsbelasting) te maken krijgen binnen het bedrijf zich (anoniem) kunnen melden.
Wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon?
De taken bestaan onder andere uit:
- het verzorgen van eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben;
- het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
- het slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures;
- het desgewenst begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming;
- het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator;
- het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag;
- het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
- het registreren van gevallen van ongewenst gedrag;
- het vertrouwelijk omgaan met de informatie van werknemers. Er is een geheimhoudingsplicht.
Aandachtspunten bij aanstelling vertrouwenspersoon
- Zorg ervoor dat de gegevens van de vertrouwenspersoon bekend zijn bij de werknemers en deze gemakkelijk toegankelijk is voor de werknemers.
- Geef de vertrouwenspersoon een eigen kamer waar de privacy gewaarborgd is.
- Een bedrijf moet een duidelijk beleid heeft tegen ongewenst gedrag en zelf het goede voorbeeld geeft. Voorkomen blijft immers beter dan genezen.
De vertrouwenspersoon van Basis Arbodienst
Onze vertrouwenspersonen Chiene Hulst en Frits Prisse zijn geregistreerd en gecertificeerd bij de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen.
Gratis toegang!
Voor werknemers van bij Basis Arbodienst aangesloten werkgevers is de toegang tot de externe vertrouwenspersoon geregeld in de overeenkomst.
Meer informatie over onze dienstverlening?
Wil je meer weten over de dienstverlening van Basis Arbodienst op het gebied van psycho sociale arbeidsbelasting? Neem dan contact met ons op, we maken graag een vrijblijvende afspraak om onze dienstverlening toe te lichten.